Aan de slag met de Leefstijlvinder
Elk jaar komen 2 miljoen gasten naar Drenthe. Maar niet elke gast komt hier vanuit dezelfde behoefte. De één komt graag opladen in de natuur, terwijl de ander juist cultuur wil opsnuiven en weer een ander vooral plezier en vermaak zoekt voor het gezin. Zoveel wensen, zoveel mensen. Hoe zorg je er dan voor dat de juiste gast, jouw bedrijf ook weet te vinden? Ik ben Miranda Horstman, ruim 20 jaar werkzaam als onderzoeker, waarvan de laatste 5 jaar bij Marketing Drenthe. Ik breng trends en ontwikkelingen in kaart op het gebied van recreatie en toerisme en onderzoek de wensen en behoeften van Drentse bewoners, bezoekers en bedrijven. Ik geef je graag een paar tips zodat jij jouw gasten een nog mooiere vakantie of dagje uit kan bezorgen.
Het belang van focus bij doelgroepkeuze
Bij presentaties hoor ik vaak: ‘Bij mij is iedereen welkom!’ Logisch, want als ondernemer ben je gastvrij ingesteld en zul je niemand de deur wijzen. Toch loont het om voor jezelf te bedenken wie jouw ideale gast is. Wie zou het nu écht perfect naar zijn zin hebben op jouw bedrijf of in jouw gemeente? Is dat iemand die van avontuur en back-to-basic houdt, iemand die gezelligheid en reuring wenst of iemand die graag iets wil leren of kennis wil opdoen? Want neem van mij aan, niet ieder type zal het even leuk vinden bij dezelfde camping of hetzelfde uitje. En dat heeft niets met deze camping, het uitje of de eigenaar te maken, maar met de passendheid van het aanbod bij de behoeften van de persoon.
De Leefstijlvinder: hét segmentatiemodel voor de vrijetijdssector
In de vrijetijdssector maken we bij de keuze van doelgroepen gebruik van de Leefstijlvinder. De Leefstijlvinder helpt ons om mensen in te delen in groepen die sterk op elkaar lijken. Er zijn zeven verschillende leefstijlen: de Avontuur-, Rust-, Stijl-, Harmonie-, Plezier-, Verbinding- en Inzichtzoeker. Van al deze leefstijlen weten we wat hun intrinsieke wensen en behoeften zijn op het gebied van vakantie, vrije tijd, natuur- en cultuurbeleving. En er volgt binnenkort een interessante aanvulling: er is recent onderzocht hoe elk van deze doelgroepen tegen duurzaamheid aankijkt in relatie tot vakantie en vrije tijd.
Versterk je boodschap
Kies met behulp van de leefstijlvinder op wie jij je wil richten en verdiep je in wat hun wensen zijn. Stem jouw aanbod af op de behoeften van jouw specifieke doelgroep. Het resultaat is meer tevreden gasten die graag terugkomen. Op de site van de leefstijlvinder kan je ook vinden via welke kanalen je het beste jouw doelgroep kan bereiken (denk aan specifieke tijdschriften, krantentitels, tv zenders) én welke boodschap het beste bij hen aansluit.
Meteen aan de slag!
Hoe kies je nu de juiste doelgroep? Stel jezelf daarvoor eens de volgende vragen en doorloop de volgende stappen:
1. Welk type gast past bij jou? Doe eerst zelf de test op leefstijlvinder.nl en kijk welk type leefstijl jij bent. Met die kennis op zak weet je beter wat voor type gast bij jou zou passen. Sommige leefstijlen passen goed bij elkaar, zeker als ze dicht bij elkaar liggen. Maar er zijn ook leefstijlen die minder goed passen.
2. Welk type gast past bij jouw bedrijf? Doe een gratis leefstijlscan van je bedrijf, bijvoorbeeld via Bureau Ruimte en Vrije Tijd, om te bepalen welke leefstijl het best matcht met jouw bedrijf. Je kunt hier zelf ook een indicatie van maken door te kijken wat voor aanbod je hebt en voor welk recreatietype dit vooral aantrekkelijk is.
3. Verdiep je in je doelgroep! Check daarvoor de leefstijlen, hun voorkeuren en gewoontes. Om nóg beter thuis te raken in de leefstijlvinder kun je de online introductiecursus over de Leefstijlvinder volgen. Als je je doelgroep goed kent, kun je je bedrijf, product of ander aanbod nog beter op laten aansluiten.
4. Bekijk je aanbod, website en materialen door de ogen van je doelgroep. Passen de faciliteiten, de uitingen en teksten bij de voor jouw best passende doelgroep(en)? Waar kun je nog verbeteren? Denk bijvoorbeeld aan de aanspreekvorm. En staan de voor jouw doelgroep interessante onderwerpen en activiteiten op een goed vindbare plek op op jouw website? Zijn de afbeeldingen passend? Een harmoniezoeker ziet bijvoorbeeld graag kinderen op de foto's, terwijl een rustzoeker liever een foto zonder mensen erop ziet.
5. Check op welke kanalen en in welke postcodegebieden jouw leefstijl het best vindbaar is. Zit jouw doelgroep vooral op Instagram of Facebook, leest je doelgroep regionale kranten of landelijke dagbladen, welke tijdschriften worden bovengemiddeld gelezen door jouw doelgroep. En middels de postcodetool kun je ook zien waar hij of zij vooral woont: in welke stad of dorp en zelfs in welke wijk. Dus check waar je doelgroep het meest aanwezig is voor gerichte communicatie.
Hulp of advies nodig?
Kom je er met de bovenstaande stappen nog niet goed uit? Of heb je nog vragen? Laat het me dan gerust weten, ik denk graag met je mee! Mail me op: miranda.horstman@marketingdrenthe.nl.