Campagne met Van Gogh in de hoofdrol


Een commercial op NPO en een uitgebreide online campagne. Met een hoofdrol voor Vincent van Gogh. In 2023 was het 140 jaar geleden dat Van Gogh een bezoek bracht aan onze provincie. Het oorspronkelijke landschap maakte grote indruk op hem en hij legde dit vast in schilderijen, schetsen en brieven. De eerste fase van de campagne starte op 30 maart, de geboortedag van de wereldberoemde schilder. De tweede fase starte in september, 140 jaar nadat Vincent van Gogh voet op Drentse bodem zette. De campagne had als doel het genereren van meer bekendheid van het Drentse verhaal van Vincent van Gogh en het inspireren voor een bezoek aan Drenthe, om het oerlandschap dat Vincent zo inspireerde met eigen ogen te zien en te ervaren. De campagne richtte zich zowel op de binnenlandse als de Duitse markt en kwam samen in één centrale boodschap: ‘Ontdek Drenthe door de ogen van Vincent van Gogh.’ ​

Aandacht voor kunst en het Drentse landschap
Van Gogh is ambassadeur van de Drentse waarden en zijn verhaal benadrukt ons oerverhaal. Hij had een grote behoefte aan de rust, ruimte en puurheid van het platteland. Weg uit de drukte en het gedoe van de stad. Ook voor bezoekers is die echte beleving er nog steeds. Je mag hier onthaasten, tot jezelf komen en genieten van het Drentse oerlandschap dat Vincent inspireerde. Met het thema Van Gogh richtten we ons met de Van Gogh campagne op de stellen met de leefstijl gericht op cultuur en natuur: de inzichtzoeker en de verbindingszoeker (Leefstijlvinder™). Deze dragen bij aan de beoogde seizoensverbreding. Op de Duitse markt richten we ons op een vergelijkbaar profiel, de ‘creatives’ (Glocalities).

TV, online en print
Een video met twee verhaallijnen stond aan de basis van de campagne. De voice-over bevat citaten van Vincents brieven die hij vanuit Drenthe aan zijn broer Theo schreef. Vanaf 1 april en 1 september 2023 was de Nederlandse video gedurende twee weken te zien als tv-commercial op NPO 1 en 2. Online adverteerden we in Nederland en in de Duitse regio's Niedersachsen en Noordrijn-Westfalen op social media, Google en InArticle. Daarnaast werd er op basis van interesse een remarketingcampagne opgestart. Offline was er aandacht voor Van Gogh in Drenthe in diverse kranten en magazines, waaronder National Geographic, Welt am Sonntag, Algemeen Dagblad, Trouw, HP de Tijd en NRC. En zijn er meerdere nationale en internationale persreizen georganiseerd.

Drentse verhaal van Vincent
Om de, tot nu toe, onderbelichte Drentse periode Van Gogh voor het voetlicht te brengen hebben we naast het ontwikkelen van diverse blogs en video's ook de podcast-serie Verhalen van Drenthe aangevuld met een aflevering over het Drentse verhaal van Van Gogh. Ellen ten Damme neemt de luisteraar mee langs de plekken die Vincent bezocht. Je hoort o.a. Annemiek Rens; hoofdconservator van het Drents Museum, Albert Metselaar; historisch publicist, Godelieve van der Heide van Kunstenaarsdorp Zweeloo en Hannie de Graaf van het Van Gogh Huis Drenthe.

 

Resultaten Van Gogh campagne 2023

Drenthe is zoo mooi. Het is onbeschrijflijk schoon.

Vincent van Gogh (1883)

Aanhaakmogelijkheden Van Gogh Drenthe

In 2023 zijn er samen met veel betrokkenen Van Gogh fiets- en wandelroutes, doorkijkpanelen en muurschilderingen gerealiseerd. Ook is het Van Gogh Huis Drenthe geheel vernieuwd. Wil je als ondernemer of instelling aanhaken bij de Van Gogh initiatieven of wil je in je communicatie Drenthe en Van Gogh een plek geven? 

Bekijk onze tips