De duurzame reiziger; een gast met impact
De duurzame reiziger is allang geen nichemarkt meer. Steeds meer Nederlanders willen en kiezen ook daadwerkelijk voor een vakantie die een positieve impact heeft op mens en milieu.
Feiten en cijfers die spreken:
- 74% van de Nederlanders wil zijn/haar vakantie de komende jaren duurzamer maken
- 55% vindt het lastig te beoordelen of een aanbieder duurzaam is, omdat men onvoldoende informatie kan vinden
- De prijs, de aantrekkelijkheid van de bestemming en de aantrekkelijkheid van de accommodatie zijn de belangrijkste aspecten bij het boeken van een vakantie.
- Veel vakantiegangers vinden het lastig om duurzaam gedrag tijdens de vakantie vast houden.
Mijn naam is Karin Wolfs en als projectmanager Marketing & Communicatie houd ik me bezig met het verbinden van vraag en aanbod. In dit blog deel ik praktische tips over hoe je jouw duurzame initiatieven effectief communiceert naar (potentiële) gasten en hen ondersteunt bij het maken van duurzame keuzes.
“ Door duurzaamheid een geïntegreerd onderdeel van de guest journey te maken, stimuleer je (potentiële) gasten actief om duurzame keuzes te maken. ”
Wees transparant
De consument wordt steeds kritischer als het gaat om duurzaamheidsclaims. Toon aan dat jouw beloften gebaseerd zijn op feiten en dat je daadwerkelijk stappen zet om een positieve impact te maken.
- Vertel het verhaal achter jouw duurzaamheidsinspanningen. Laat zien waarom duurzaamheid belangrijk voor je is en welke impact je wilt maken.
- Deel niet alleen welke maatregelen je al hebt genomen, maar ook waar je nog aan werkt. Dit laat zien dat duurzaamheid voor jou een serieus en blijvend aandachtspunt is.
- Moedig je gasten aan om reviews te schrijven over de duurzame initiatieven die je aanbiedt. Vraag bijvoorbeeld naar hun ervaring met het biologische ontbijt en de lokale producten, of naar hun waardering voor de prachtige natuur rondom je accommodatie. Echte, positieve verhalen van gasten inspireren anderen niet alleen om dezelfde keuze te maken, het versterkt ook het vertrouwen en toont dat duurzaamheid echt onderdeel is van je bedrijfsvoering.
Een duwtje in de rug tijdens het boekingsproces
Maak de duurzame keuze de standaard keuze. Daarmee speel je in op de natuurlijke neiging van mensen om voor gemak te kiezen. Bovendien wordt de standaard optie vaak gezien als de meest logische en verantwoorde. Hoe deze simpele aanpassing werkt in ons brein lees je in dit artikel.
NB. Dit werkt ook heel goed op je menukaart!
Een duwtje in de rug tijdens het verblijf
Tijdens de vakantie vindt de gast het best lastig om de duurzame gewoonten van thuis vol te houden. Langer douchen, het afval niet scheiden of opladers in het stopcontact laten zitten.... In dit e-book legt beïnvloedings- en klimaatpsycholoog Wendy Oude Veldhuis uit welke technieken je kunt gebruiken om de consument te ondersteunen bij duurzaam gedrag op de vakantiebestemming.
“ Meer dan 60% van de Nederlanders vindt het belangrijk meer van de lokale natuur te leren tijdens de vakantie. ”
Stimuleren natuurinclusief vakantiegedrag
Het grootste deel van de Nederlanders leert graag meer over de lokale natuur tijdens de vakantie. Met weinig moeite kun je het verblijf van je gasten verrijken en hen tegelijkertijd bewust maken van de schoonheid van de omgeving. Denk aan het neerleggen van natuurboeken, het tippen van (gratis) apps waarmee ze bloemen en vogels rondom de accommodatie kunnen herkennen, of het delen van leuke weetjes over planten en dieren die in de buurt voorkomen. Hoe meer je over de natuur weet, hoe respectvoller je ermee omgaat.
Kortom...
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse vakantieganger. Door je duurzame initiatieven op een duidelijke en aantrekkelijke manier te communiceren, kun je consumenten inspireren en ondersteunen bij hun keuzes. Maak duurzame opties gemakkelijk, transparant en waardevol voor je (potentiële) gasten. Zo draag je niet alleen bij aan een duurzamere toekomst, maar versterk je ook de band met je gasten.
Ontdek meer, handige linkjes
Bronnen: De houding van de Nederlandse vakantieganger t.o.v. duurzaamheid - Trends & Tourism (2023), Vakantie in het groen - ABN AMRO (2023)