Ook tweede coronajaar zichtbaar, verbindend en actueel

| Miranda Horstman

 

Ook in 2021 worden we door onze achterban vooral geassocieerd met woorden als zichtbaar, verbindend, actueel en creatief. Met name het op de kaart zetten van Drenthe, met passende campagnes en een herkenbare huisstijl wordt hoog gewaardeerd. Ook het ophalen en delen van kennis over de gast, het monitoren van ontwikkelingen in de sector en het zoeken van verbinding en initiëren van bijeenkomsten/ webinars ziet men als belangrijke wapenfeiten. Dit blijkt uit ons jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek (KTO) dat we eind 2021 hielden. Ook zijn er duidelijke verbeterpunten: ondernemers wensen meer persoonlijk contact met ons. Er ligt tevens een taak om onze rol en meerwaarde duidelijker te maken, vooral voor ondernemers die nog weinig met ons te maken hebben. Tot slot wordt ook de gebruiksvriendelijkheid van het CMS van drenthe.nl door meerdere ondernemers als verbeterpunt genoemd.

Hogere cijfers als er contact met ons is geweest; rapportcijfer overheden stijgt naar 8,2.

  • We kregen van onze ondernemers een 7,5, een fractie lager dan vorig jaar (7,6). Degenen die contact met ons hadden zagen vaker onze meerwaarde en gaven ons een 7,8 als rapportcijfer (was 7,9).
  • Driekwart van de ondernemers beveelt ons als samenwerkingspartner aan aan collega-ondernemers. Ook de aanbevelingsscore ligt hoger als er contact is geweest (94%)
  • Van de overheden en regio-organisaties kregen we gemiddeld een 8,2 (was in 2020 een 7,9), zij bevelen ons unaniem aan.

3 belangrijke verbeterpunten

We zijn blij dat zoveel ondernemers en stakeholders hun mening hebben gegeven en zijn tevreden met de positieve feedback. Daarnaast vinden we het erg belangrijk om serieus aan de slag te gaan met de verbeterpunten die in het onderzoek naar voren kwamen:

Ik zou graag meer contact willen met Marketing Drenthe

  • Ook wij hebben het persoonlijke contact met ondernemers en partners in de afgelopen twee coronajaren gemist. Onze relatiemanagers Jan Willem Melisse en Michelle Boer staan te trappelen om weer fysiek met ondernemers en stakeholders in contact te komen. Heb je een tip of vraag? Of heb je behoefte aan advies? Neem gerust contact met één van hen op! Ze komen graag bij je langs voor een afspraak.
  • Ook fysieke bijeenkomsten zijn een aantal keer uitgesteld of online gehouden (webinars), terwijl dit voor veel ondernemers belangrijke momenten zijn om te sparren en netwerken. We kunnen gelukkig melden dat het Recreatiecongres doorgaat op 19 mei a.s. dus zet 'm in je agenda! We hopen jullie daar allemaal te treffen.

Ik weet niet goed wat jullie doen en wat jullie voor mij kunnen betekenen

  • ​Vooral van ondernemers die weinig tot geen contact met ons hebben, horen we deze geluiden. In het kort komt het erop neer dat we toeristen verleiden naar Drenthe te komen. Daarnaast ondersteunen en verbinden we toeristisch ondernemers en delen we onze kennis over de gast, trends en ontwikkelingen in de sector. We gaan graag eens met je in gesprek om uitgebreider te vertellen wat we doen en wat we aan elkaar kunnen hebben.
  • In ons partnerprogramma hebben we helder op een rij gezet welke stappen je kunt zetten om bij ons aan te haken.
  • En binnenkort lanceren we een partnerportaal waarin we alles wat voor jouw interessant of relevant is overzichtelijk bij elkaar laten komen. Het doel hiervan is dat jij als ondernemer maar één keer hoeft in te loggen en gelijk bij al onze tools en data kunt komen.

Ik vind het lastig om onze bedrijfspagina's op drenthe.nl te beheren

  • We krijgen jaarlijks meer dan 1,5 miljoen unieke bezoekers op onze website, die in totaal zo'n 650.000 keer doorklikken naar een bedrijf/organisatie of evenement. Verstandig dus om hiervan mee te profiteren en tijd te investeren in een up-to-date POI pagina. Zo kan deze potentiele bezoeker de gewenste info en doorklik richting jouw bedrijf eenvoudig vinden. We horen dat het systeem niet voor iedereen meteen duidelijk en goed werkbaar is. We hebben daarom een stap-voor-stap- handleiding klaarstaan en een heldere instructievideo die je de weg wijst.
  • Ook kun je op drenthe.nl/ondernemers handige tips teruglezen, bijvoorbeeld hoe je eenvoudig evenementen kunt toevoegen.
  • Tot slot hebben we een helpdesk mocht je er niet uitkomen. Neem contact op met Danielle Kamies, zij helpt je graag verder.