Landschap centraal in campagne 2025
Marketing Drenthe nodigt de Nederlandse consument dit jaar opnieuw uit om de ‘De kracht van Oer’ te ervaren. Na het succes van vorig jaar keert de campagne dit voorjaar terug om het Drentse landschap te presenteren als dé plek om te ontsnappen aan de drukte en hectiek van alledag. Dit jaar wordt daarbij ook ingezet op het stimuleren van natuurinclusief gedrag, want niet alleen de mens, ook de natuur heeft tijd nodig om op te laden. Bekijk de campagnepagina op www.drenthe.nl/oer.
Rust en beleving in beeld en geluid
Net als vorig jaar is de campagne gericht op stellen van 35 jaar en ouder met interesse in natuur en cultuur. Via een radiocommercial en een uitgebreide online campagne wordt ‘De kracht van Oer’ tot leven gebracht. De radiocommercial, te horen op NPO Radio 1, 2, 3FM en 5, Sky Radio en de regionale zenders, bestaat grotendeels uit natuurgeluiden en wordt heel bewust enkel uitgezonden tijdens de ochtend- en avondspits. Op deze manier brengen we luisteraars een momentje van rust tijdens een drukke periode van de dag, vol met prikkels.
Online adverteren we met verschillende video's op social media, YouTube Shorts, Google en InArticle. Daarnaast verzenden we elke week een momentje van rust d.m.v. de nieuwsbrief een 'Wekelijkse dosis Drenthe', waarop men zich kon abonneren. Lezers van de Volkskrant zien op 29 maart een advertentie in het Volkskrant Magazine voorbij komen.
Aandacht voor spreiding in tijd en ruimte
Met de campagne richten we ons op de stellen van 35+ met een interesse in cultuur en natuur: de inzichtzoeker en de verbindingszoeker (Leefstijlvinder™). Deze doelgroep reist vaak buiten schoolvakanties om. Hierdoor draagt het kiezen van deze doelgroep bij aan de beoogde seizoensverbreding. Voor de invulling van de campagnepagina's hebben we advies ingewonnen bij de natuurorganisaties (Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Het Drentse Landschap en IVN). Door onontdekte parels en onverwachte uitjes uit te lichten, worden kwetsbare plekken ontzien en dragen we ook bij aan spreiding in ruimte.
Vervolg van een succesvolle campagne
De keuze om de campagne te herhalen, komt o.a. voort uit de positieve resultaten van vorig jaar. Onderzoek wees uit dat de bezoekintentie na het zien van de campagne vorig jaar steeg naar 28%, tegenover 16% bij mensen die de campagne niet zagen. 56% voelde zich geïnspireerd om het Drentse landschap te bezoeken.
Oog voor natuur
Nieuw dit jaar is de extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. We willen bezoekers niet alleen laten genieten van het Drentse landschap, maar ook inspireren om met respect voor de natuur op pad te gaan. De natuur biedt ons zoveel; het is belangrijk dat we daar samen goed voor zorgen en haar ook iets teruggeven. De uitingen in de huidige campagne tonen of stimuleren het gewenste gedrag. Later dit voorjaar volgt een aanvullende campagne die volledig in het teken staat van bewustwording en het stimuleren van natuurinclusief gedrag. Dit betekent recreëren in balans met en respect voor de natuur.
Download en deel de campagne-uitingen
Onderstaand vind je drie inspiratievideo's die wij in onze campagne gebruiken. Wil je deze ook bij jouw potentiële gasten onder de aandacht brengen? Dan kun je ze hier downloaden en verspreiden via je website, social media of in je nieuwsbrief. Vergeet op social media niet #Oerdrenthe te vermelden. Van de video's vind je onderstaand drie verschillende formaten; één liggende, één vierkante en één staande video.
Inspiratievideo's
De kalmerende werking van de natuur
Uit onderzoek dat we samen met PanelWizard uitvoerden blijkt dat maar liefst 86% van de Nederlanders stress ervaart in het dagelijks leven. De behoefte aan meer oplaadmomenten is dan ook groot. Wij willen de consument laten weten dat er dichtbij huis een plek is waar je tot rust kunt komen.
8 op de 10 Nederlanders geven aan dat een moment in de natuur ze helpt om tot rust te komen en een even grote groep geeft aan dat natuurgeluiden een fijne, kalmerende werking hebben. De uitingen van de campagne sluiten aan bij deze resultaten uit het onderzoek. Met de uitingen tonen we niet alleen de rust die je in Drenthe ervaart, maar brengen we die ook alvast bij de mensen thuis.
Resultaten campagne voorjaar
De eerste flight van de landelijke campagne heeft goede resultaten laten zien met o.a. veel bereik en positieve reacties op de uitingen. De uitgebreide evaluatie kan je hier bekijken.
Bekijk de resultaten
Micro-avonturen in Drenthe
In juni nodigden we Roos & Annabel van @travellust_NL en Linda & Looi van @theoutdoors.nl uit om op micro-avontuur te gaan. De content-creators ontdekten verborgen plekjes, namen deel aan bijzondere activiteiten en legden dit vast in tekst en beeld. De aftermovies en inspiratie op drenthe.nl zijn onderdeel van de landelijke campagne.
Bekijk de video's