Scoren met contentmarketing
Content shock, information overload, infobesitas. Welke naam je er ook aan geeft, consumenten zien door de hoeveelheid aan content* die overal verspreid wordt het bos niet meer. Hoe zorg jij dat jouw boodschap hiertussen opvalt en niet verloren gaat? Contentmarketing is mogelijk het antwoord! Mijn naam is Leonie Wiers, Projectmanager Marketing & Communicatie bij Marketing Drenthe en in mijn functie kan ik mijn energie en creativiteit kwijt In het bedenken en creëren van relevante en inspirerende content. En dan met name in beeld (fotografie, video en vormgeving). En omdat ik absoluut de meerwaarde zie van het inzetten van contentmarketing, vertel ik je er graag meer over!
* Content is een verzamelnaam voor informatie die je online met elkaar kunt delen. Content bestaat altijd uit: tekst, beeld, of geluid, of een combinatie daarvan. Met deze drie basiselementen, zijn door de jaren heen diverse contentvormen ontstaan. Denk aan blogs, video’s, podcasts of infographics.
Wat is contentmarketing?
Laten we bij het begin beginnen en de meest voor de hand liggende vraag: Wat is contentmarketing eigenlijk? Contentmarketing is het creëren en verspreiden van waardevolle content om een loyaal en betrokken publiek te vinden, te binden en te activeren. Kortgezegd: je zet in op content waar je publiek op zit te wachten. Goede formats met interessante onderwerpen, blogs met relevante informatie, video’s die nét even anders zijn dan die van anderen en vooral: content die laat zien waar jouw merk/bedrijf voor staat, zonder daarbij de behoeften van het publiek uit het oog te verliezen.
Drie voordelen van contentmarketing:
- Je schept vertrouwen
60% van de consumenten voelt zich meer betrokken/heeft een positiever gevoel bij een merk of bedrijf nadat ze content hebben gezien, gehoord of gelezen die aansluiten bij hun leefwereld.
- Beter vindbaar, meer verkeer en dus uiteindelijk meer gasten
Als je de juiste content voor het juiste publiek deelt op je website en social media-kanalen, dan trek je meer en vooral ook de juiste bezoekers aan naar je website. Relevante blogs op je website zorgen daarnaast ook nog voor betere resultaten in Google.
- Goed meetbaar
Een groot voordeel van online content marketing? Nagenoeg alles is meetbaar: views, clicks, conversies. En meten? Dat is weten!
Publiek vs. doelgroep
Bij contentmarketing gaat het over het overbrengen van een boodschap in tekst, beeld of geluid. Daarvoor heb je lezers, kijkers en luisteraars nodig. Publiek, dus! Daarom spreken we van een publiek in plaats van een doelgroep. Waarom? Publiek is zelfsturend. Het bepaalt zelf of het wel of niet jouw publiek wil zijn. Als jouw merk niet relevant of interessant is voor het publiek, dan negeert het je content. Het zorgt er voor dat je beter luistert naar de (potentiële) ontvanger van je content en betere/relevantere content gaat creëren.
Een goede contentstrategie
Het doel van contentmarketing is het vinden van nieuw publiek, het binden en behouden van bestaand publiek en het activeren van het publiek. Een contentstrategie helpt je om erachter te komen wie op welk moment welke informatie nodig heeft om jouw doel te bereiken. En wat de beste vorm en de beste manier is om deze informatie aan te bieden.
In deze 5 stappen stel je je eigen content marketing strategie op:
1. Bepaal je doelstellingen
Je begint je contentstrategie natuurlijk met doelstellingen. wat ik wil gaan bereiken? Maak je doel concreet en zorg dat het meetbaar is, zodat je kunt meten of jouw doelen zijn behaald.
2. Omschrijf je publiek en hun publieksreis
Kruip in de huid van jouw publiek. Weet wie ze zijn, wat hen beweegt en waar zij blij of juist onrustig van worden. Welk publiek zit op jouw content te wachten? Welke problemen willen ze opgelost hebben? Welke gemeenschappelijke interesses hebben ze? En waar kan jouw merk of bedrijf bij helpen? Tip: begin niet zonder inzichten en gebruik de data die voorhanden is via de statistieken van jouw website, boekingsplatform, social media-kanalen en bijvoorbeeld van de inzichten en onderzoeken van Marketing Drenthe.
3. Bedenk content ideeën en onderwerpen
Nu je weet waar de behoefte van de publiek ligt kan je onderwerpen en ideeën gaan bedenken die aansluiten bij het DNA en doelstellingen van jouw bedrijf. Zet alle informatie die je verkregen hebt in om verschillende onderwerpen en contentvormen te bedenken. Je kan jouw content in vele vormen aanbieden: video, blogs, nieuwsbrieven, podcasts, etc. Elk met een eigen doel. Stel jezelf de vraag ‘Is mijn content uniek en waardevol voor mijn potentiële klant of gast’, ‘Wat is de juiste contentvorm voor mijn publiek?’, en ‘Waar bevindt mijn publiek zich en moet de content vindbaar en zichtbaar zijn?’. Zorg daarnaast dat je content bedenkt om zowel nieuw publiek te vinden, bestaand publiek te binden als te activeren voor bijvoorbeeld een boeking, aankoop of reservering. Maak content voor ieder van deze fases en zorg voor de juiste tone of voice.
Tip: Werk met een aantal vaste formats voor je content en publiceer zo weinig mogelijk losse flodders. Een format is een sjabloon voor je content. Je kunt het vergelijken met een rubriek van een krant of tijdschrift. De structuur van deze formats zijn altijd gelijk, maar de inhoud wijzigt per keer. Je zorgt hiermee voor houvast en herkenbaarheid, waardoor je publiek aan je bindt. Denk bijvoorbeeld aan: Foto van de week, Wist-je-dat, lijstjes, tip van de maand of quotes van een medewerker of gast.
4. Maak een contentplanning + contentkalender
Voordat je aan de slag gaat met de productie, is het belangrijk om een contentplanning/kalender te maken. Het kan je productiviteit en de kwaliteit van je content namelijk aanzienlijk verbeteren. Met een contentkalender organiseer je je resultaten en maak je duidelijk welk type content wanneer, en op welk kanaal geplaatst moet worden. Tip: je kunt ook inspelen op actuele evenementen en feestdagen of aanhaken op de actualiteitenkalender van Marketing Drenthe.
5. Meet en optimaliseer je content
Welke content werkt, wat werkt minder en waarom? Door de resultaten van je content te meten en te analyseren krijg je inzicht in wat contentmarketing echt oplevert voor jouw merk/bedrijf. En die data geven ook weer input voor optimalisatie.
Ga je aan de slag met contentmarketing? Verwacht dan niet direct een enorme stijging aan boekingen en reserveringen. Het is echt iets voor de lange adem. Op de lange termijn is contentmarketing de strategie voor naamsbekendheid en het opbouwen van duurzame relaties met je klanten/gasten.