Vakantiepark Westerbergen winnaar duurzaamheidstraining
Tijdens een slotbijeenkomst op 12 december jl. is Vakantiepark Westerbergen uitgeroepen tot winnaar van de training ‘Duurzamer dan je vertelt’. Onze meerdaagse cursus, bood Drentse toeristische ondernemers handvatten om hun duurzame initiatieven op een effectieve wijze te communiceren en (potentiële) gasten te stimuleren tot duurzamer vakantiegedrag. De training startte op 7 november 2024 en bestond uit een serie bijeenkomsten en werksessies. Beïnvloedings- en klimaatpsycholoog Wendy Oude Veldhuis, SEO-expert Rutger Steenbergen en Karin Wolfs, projectmanager bij Marketing Drenthe, deelden hun kennis en reikten de deelnemers technieken aan om hun duurzame initiatieven beter voor het voetlicht te brengen.
Gasten inspireren voor duurzame keuzes
“De consument wil steeds vaker duurzaam op vakantie, maar vindt het vaak moeilijk om hier duidelijke informatie over te vinden,” zegt Karin Wolfs. “Een grote groep toeristische ondernemers doet al veel op het gebied van duurzaamheid, maar vertelt daar vaak onvoldoende over. Deze training helpt hen om hun duurzame initiatieven op een aantrekkelijke en transparante manier te communiceren en (potentiële) gasten te inspireren duurzame keuzes te maken. Bij het boeken van een vakantie, maar ook tijdens hun verblijf."
Westerbergen wint de hoofdprijs
De prijsuitreiking vond plaats n.a.v. opdrachten die de deelnemers hebben uitgevoerd. De hoofdprijs ging naar Vakantiepark Westerbergen. “Met hun originele douchesticker kunnen zij op jaarbasis in potentie maar liefst 1,5 miljoen liter water besparen!“, laat jurylid Oude Veldhuis weten. “Maar we zijn ook echt onder de indruk van de uitwerkingen van de overige deelnemers. Het niveau lag hoog en de intrinsieke motivatie is duidelijk zichtbaar. De inzendingen gaan veel verder dan een creatief idee, deze groep heeft duurzaamheid verankerd in hun communicatie,” vervolgt Wolfs.
“ We zijn heel blij met de prijs. De opdrachten hebben we samen met ons team uitgevoerd. De eerste stappen zijn gezet en we gaan er in de toekomst zeker verder mee aan de slag! ”
Jo-Ann Venema namens Vakantiepark Westerbergen
Samen werken aan de toekomst
Tijdens de slotbijeenkomst werd niet alleen de winnaar in het zonnetje gezet, de kennis van de deelnemers werd nog één keer bijgespijkerd via een laatste workshop. Daarnaast lichtte David Wassenaar van Ik Ben Drentse Ondernemer (IBDO) toe hoe bedrijven in de vrijetijdseconomie kosteloos advies kunnen ontvangen om hun onderneming verder te verduurzamen.
De training draagt bij aan de verduurzaming van de toeristische sector, waarbij zowel ondernemers als de consument een rol spelen. “Door toeristische ondernemers te ondersteunen bij het stimuleren van duurzaam vakantiegedrag, werken we samen aan een toekomst waarin recreatie en duurzaamheid hand in hand gaan,” aldus Wolfs.
Contact
Voor meer informatie over de training kun je contact opnemen met Karin Wolfs:
- E-mail: karin.wolfs@marketingdrenthe.nl
- Mobiel: 06 839 10 557