Trends en ontwikkelingen
De wereld van toerisme en recreatie is volop in verandering. Reizigers met vliegschaamte, contactloos betalen op rommelmarkt en zomerfair, realisatie van genderneutrale toiletten, tijdelijke sluitingen door hoge energielasten, stikstof legt evenementen lam, Unesco label vloek en/of zegen, een serveerrobot… Zijn dit allemaal losstaande fenomenen in onze sector of kunnen we een rode draad zien en weten we wat er op ons afkomt? We doken voor de inspiratiesessie op het recreatiecongres 2022 in verschillende trendrapporten. Bovenal gingen we op zoek naar ondernemers die kansen zien in de ontwikkelingen van morgen. Deze inspirerende voorbeelden zetten we voor je op een rij.
Sneller, intenser en grilliger
Één ding is zeker, de toekomst is onzekerder dan ooit. Veranderingen gaan nu sneller, grilliger en intenser en zijn vaak ook nog eens tegenstrijdig. Onze samenleving verandert in rap tempo, denk aan thema’s als duurzaamheid, energie, stikstofopgaven, wonen en voedselvoorziening. Dit heeft effect op onze sector. We nemen je kort mee door een paar trends en inspireren je met een aantal Drentse ondernemers die kansen zien in de ontwikkelingen van morgen.
Meer verbonden digitaal of juist niet
De trend van deze tijd is hoe we met elkaar in verbinding staan. We leven in een web van netwerken, communicatienetwerken, vervoersnetwerken, koppelingen tussen apparaten etcetera. Digitale netwerken stellen ons in staat met de hele wereld verbonden te zijn. Op onze telefoon vinden we gemakkelijk alle leuke uitjes, horecastops, routes etc. Keerzijde is privacykwesties, nepnieuws, complottheorieën en overprikkeling. Bewust offline is de tegenhanger bij deze trend. Bij steeds meer mensen groeit de behoefte om echt met elkaar verbonden te zijn evenals meer verbonden te zijn met de natuur en het landschap. Van de beleveniseconomie stappen we in de betekeniseconomie.
Marthijn Wolting en Harrie Kerssies van Taribush uitjes combineerden deze schijnbare tegenstelling slim op hun locatie de Jachthut. Hier ga je terug naar de basis met technieken van nu. De hut is voorzien van een volledig geautomatiseerd lichtplan, het licht dimt of gaat automatisch aan op basis van het weer, de tijd van de dag en de tijd van het jaar. Is iedereen weer naar huis dan detecteren bewegingssensoren dat de hut verlaten is en gaat deze automatisch op slot. Ondertussen ben je op deze afgelegen locatie volledig één met het Drentse platteland.
Jachthut - Taribush
Slimmer werken
De werknemer is aan zet en is kritischer op het werk wat ze willen doen. Werkgevers kampen met personeelstekorten. De energiekosten stijgen, er wordt een recessie verwacht en de inflatie was afgelopen periode hoog. Na de pandemie zijn het nog steeds uitdagende tijden voor ondernemers. Ondertussen zagen we de opkomst van nieuwe (flexibele) businessmodellen. De platformeconomie biedt mogelijk kansen. (Commerciële) platforms bemiddelen in werk, goederen, communicatie, geld, vermaak en informatie. Voorheen waren start-ups het domein van de tech-industrie. In onze sector zie je varianten zoals pop-up campings. Ook kunnen apparaten en nieuwe technieken ons werk makkelijker maken én het leuker maken voor de gasten.
De pandemie vroeg veel van ondernemers en de Drentse ondernemers toonden flexibiliteit. Sander Vos van de Turfsteker verscheen toen in het nieuws met ‘het grootste pop-up terras van Drenthe’ op de parkeerplaats bij zijn horecabedrijf. Ook nu met de stijgende prijzen, zwemt hij tegen de stroom in en verlaagt hij zijn prijzen. Met zijn leverancier keek hij opnieuw naar zijn kaart en verlaagde de prijzen van zijn Ierse pub-food gerechten met twintig procent. Door aanpassingen in onder andere de ingrediënten blijft de kwaliteit gelijk. Familie Klaassen startte in 2020 met de digitale receptie, ideaal voor rustige periodes als ze zelf even niet op de camping zijn. Een gouden greep want tijdens de pandemie konden gasten letterlijk op afstand inchecken (ook vanaf hun eigen huis). In WILDLANDS zorgt de serveerrobot A.I.S.A voor een extra service aan de gasten. Voor kinderen is de robot een extra belevenis bij een bezoek aan Momma’s restaurant.
Sander Vos - De Turfsteker
Van stad naar platteland, van ver weg naar dichterbij of juist andersom?
Steden groeien nog steeds en stadstoerisme zit weer in de lift. Vooral ouderen trekken graag naar de stad vanwege onder andere de culturele voorzieningen. De tegenhanger is dat het platteland in populariteit toeneemt bij jonge gezinnen onder meer vanwege aspecten als veiligheid. Ons gevoel van veiligheid is vooral in de afgelopen twee jaar in het geding gekomen. Door de pandemie zagen we de effecten van ons massale reisgedrag. Het buitenland is inmiddels weer volop in trek. Echter door de oorlog, natuurrampen en andere onzekerheden vinden veel reizigers echt ver reizen nog (te) spannend. Tijdens de pandemie zijn we weer meer onze eigen regio gaan waarderen.
Drenthe heeft stevige troeven in handen. Voor cultuur hoef je niet persé naar de grote stad, zo is café de Amer pleisterplaats voor beroemde artiesten. Elise Kerner en Chris Bol verhuisden vanuit het westen met hun jonge gezin naar concertboerderij d’Rentmeester in Valthermond en verwonderen zich nog dagelijks over hun mooie woonplek. De Drentse waarden zijn goud waard en er liggen volop kansen om gasten te verleiden tot een herhaalbezoek. We tippen de aftersales video’s die je hiervoor kan gebruiken.
Duurzamer en gezonder
Duurzaamheid is de meest cruciale trend. Daarbij hebben veel ondernemers al bewust stappen gezet zoals inzicht in verbruik, isoleren, besparen, zonne-energie, afval scheiden en minder voedselverspilling. De beelden bij duurzaamheid zijn verschillend. In het kort komt het erop neer dat we ook in onze sector keuzes maken die goed zijn voor toekomstige generaties. Het belang van deze trend neemt toe. Het klimaat verandert harder dan voorzien. Heb jij al meer bomen geplant om te zorgen dat je bezoekers straks voldoende in de schaduw kunnen zitten? Denk daarbij ook eens aan een voedselbos. Hou je rekening met periodes van watertekort en wateroverlast? De natuur piept en kraakt, waardoor we wetgeving strikter hanteren en sommige evenementen niet meer konden plaatsvinden. Hoe waarborgen we een goede balans tussen mens en natuur? Inwoners zijn kritischer geworden op de komst van bezoekers. Wat is het effect van het Unesco status voor inwoners van Frederiksoord en Veenhuizen, hoe zorgen we dat inwoners profiteren? Hebben buitenlandse investeerders die Drentse parken kopen voldoende binding met Drenthe? Bezoekers maken steeds bewustere keuzes, in wat ze eten, waar ze naar toe gaan, hoe ze reizen etc. Wat betekent het voor Drentse ondernemers dat booking.com een eigen duurzaamheidslabel heeft? Tot slot hoe zorg je dat je ook als ondernemer blijft staan?
Camping en groepsaccommodatie Oosterweide in Pesse zet grote stappen op het gebied van duurzaamheid. Verwarmen, koken en de verlichting is in de groepsaccommodatie 100% energieneutraal. Kom je met je elektrische auto dan kan je deze klimaatneutraal opladen. Een duurzame toekomst vraagt om voortdurend te investeren in wat beter kan. Kampeerterrein de Blauwe Haan realiseerde al een speellandschap en duurzaam/energiezuinig toiletgebouw, het volgende project is een voedselbos. Aan de basis van een vitale toekomst staat ook de eigen gezondheid. Ruim 90% van de bezoekers aan Drenthe komt hier tot rust en op adem. Met alle personeelstekorten is de achilleshiel van mkb Drenthe de gezondheid van de ondernemer. Gezina Noordhuis van 25graden Noord neemt bewust ook in het hoofdseizoen vakantie om zo ook zelf als gezin weer op te laden.
Gezina Noordhuis - 25 Graden Noord
Nog meer trends en inspiratie
- Bij camping Buitenland vind je diverse retraites die je ook alleen kan ondernemen. Camping Buitenland speelt daarbij in op de trend dat het aantal alleen reizigers groeit en meer mensen de tijd nemen voor zelfontwikkeling.
- Emmen heeft met haar Regenboogfestival aandacht voor onze diverse samenleving, Hotel ten Cate durfde op te vallen door het hotel in een enorme regenboogvlag in te pakken. Natuurmonumenten biedt mensen die slecht ter been zijn de mogelijkheid om één keer per jaar de uitkijktoren in de Onlanden te ‘beklimmen’ met een hoogwerker. Zij sluiten aan op de ontwikkeling dat we meer aandacht hebben voor identiteit; iedereen doet mee, voelt zich welkom en heeft het recht te zijn die diegene wil zijn.
- Tijdens het recreatiecongres was de vraag of we in kunnen springen op de trend deelmobiliteit en naadloze mobiliteit. De provincie start een pilot deelauto’s. Kunnen we bezoekers ook de mogelijkheid bieden om van het ov over te stappen op een elektrische auto, een deelfiets, een huifkar of andere opties? Deel je ideeën!
Heb jij ook inspirerende voorbeelden laat het ons weten! Wil je meer inspirerende verhalen van ondernemers? Binnenkort volgen de podcasts van Gijs Klompmaker. Gijs gaat in gesprek ondernemers die inspringen op trends op hun eigen Drentse wijze. De ondernemers hebben één ding gemeen, zij laten hun kop niet gek maken met de laatste hypes maar zien met een nuchtere blik kansen in nieuwe ontwikkelingen.