Trends voor 2024
Vakantie en vrije tijd worden voor veel mensen steeds belangrijker. Er wordt de komende jaren dan ook steeds meer geld aan uitgegeven. Aan het begin van het nieuwe jaar zetten we graag de belangrijkste trends binnen de reis- en recreatiesector voor je op een rijtje.
Situatie 2024: Toerisme sneller hersteld dan verwacht, groei zet komende jaren door
Veruit de meeste overnachtingen in Drenthe komen vanuit Nederland. Nederlanders kiezen na corona echter weer vaker voor een vakantie in het buitenland, vooral in Europa. Wel worden er vaker korte trips in eigen land ondernomen. Het inkomend toerisme neemt verder toe en lag in 2023 voor het eerst weer op niveau van voor corona. Vooral toeristen uit Duitsland en België bezoeken ons land vaker dan voorheen. In Drenthe zien we vooral een sterke toename vanuit buurland Duitsland. Bezoek vanuit andere continenten blijft nog achter.
6 trends voor de Drentse vrijetijdssector
1. Bevolkingsgroei en vergrijzing
De Nederlandse bevolking neemt toe en de vergrijzing zet door. In 2040 wonen er zo'n 5 miljoen 65-plussers in Nederland. De krimpende beroepsbevolking zorgt mogelijk voor (meer) personeelstekorten. De vergrijzing zorgt voor seizoensverbreding, aangezien ouderen vaker buiten het hoogseizoen op vakantie gaan. De vraag naar toegankelijke en multi-generatie verblijven en uitjes zal groeien. Tijd met familie, samen herinneringen maken wordt belangrijker.
2. Duurzaam en gezond
Reizigers kiezen steeds vaker voor duurzame verblijfsopties, streekproducten van lokale aanbieders en milieuvriendelijke manieren van reizen zoals elektrisch rijden en het OV. Dit biedt kansen voor vakanties dichtbij huis. Aanbod van laadpalen, haal/breng service en streekproducten wordt belangrijker. Mensen maken daarbij bewustere keuzes en hebben hierbij meer oog voor eigen (fysieke en mentale) gezondheid, omgeving en medemens. Tijd doorbrengen in de natuur wordt eveneens belangrijker, net als het behoud ervan.
3. Back-to-nature
Natuurrijke, landelijke bestemmingen worden steeds populairder. Men brengt graag tijd door in de natuur. Ook is er steeds meer interesse in plattelandsvakanties. In een groene omgeving daalt het stressniveau en wordt een geluksstofje aangemaakt. In Drenthe kan dit volop! Bezoekers geven aan te genieten van de natuur en op adem te zijn komen. Druk op de bekende steden en gebieden biedt kansen voor bestemmingen die nog volop rust en ruimte kunnen bieden. Men gaat vaker op zoek naar de onontdekte parels.
4. Digitale wereld
Digitale netwerken stellen ons in staat om continu met de wereld verbonden te zijn. Door deze technologische vernieuwingen kan een gast sneller, contactloos en op elk gewenst moment geholpen worden. In de orientatiefase wordt vaker gebruik gemaakt van AI-toepassingen. Ook de ondernemer kan AI inzetten om klantvragen (beter of sneller) te beantwoorden of bedrijfsprocessen efficienter in te richten. Tegenbeweging is: de digitale sleur doorbreken op vakantie, even écht offline zijn.
5. Camping en glamping
Corona heeft gezorgd voor een forse toename in het aantal campers en caravans. Deze worden ook vaker gedeeld. Online platformen maken het delen van kampeer- en vervoermiddelen makkelijker. Het aantal kampeerovernachtingen ligt nog altijd hoger dan in 2019. Er is enerzijds meer behoefte aan luxe en comfort: ruime plekken, goed internet, privé-sanitair en wellness. Daarentegen groeit ook het segment dat bewust kiest voor back-to-basic: off the grid, zelf vuur maken en de eigen survivallskills inzetten.
6. Bijzondere ervaringen
Vakanties krijgen een andere invulling. Welzijn wordt belangrijker dan welvaart. We willen nieuwe ervaringen beleven, bucket lists afvinken en authentiek reizen. Veel beleven en de cultuur en bewoners van een bestemming écht leren kennen. Het zoekgedrag naar bijzonder aanbod en activiteiten groeit. Ervaringen maken en delen zijn belangrijk voor onze identiteit. We hebben nog meer oog voor inclusiviteit.