Nederland blijft populair onder Nederlanders

| Miranda Horstman

 

De nieuwste resultaten van de VakantieSentimentMonitor van het NBTC over het vakantiesentiment in Nederland en omringende landen zijn vandaag gepubliceerd. Hieronder lees je de belangrijkste inzichten hieruit:

Binnenland: meer plannen en meer boekingen, grotere voorkeur voor eigen land in vergelijking met buurlanden

  • 6 op de 10 Nederlanders hebben nog plannen om op vakantie te gaan dit jaar (dat is zo’n 10% meer dan vorig jaar september).
  • De helft van hen wil in Nederland blijven. Waar het aandeel dat in eigen land wil blijven in andere landen afneemt, is dat in Nederland niet het geval.
  • Een derde van de Nederlanders heeft al geboekt (meer dan vorig jaar deze tijd, toen was dat een vijfde).
  • Overall heeft ruim 1 op de 5 Nederlanders wel plannen maar nog niet geboekt. 55% van deze groep bevindt zich al wel in de oriëntatiefase. Voor deze groep geldt met name de maand oktober als belangrijkste vertrekperiode.
  • 10% van de Nederlanders met vakantieplannen wil naar Drenthe (3e plek, na Noord-Holland en Gelderland).

 

Buitenland: meer plannen voor een vakantie elders in Europa, maar Nederland niet populair als bestemming. Duitsers voorzichtiger, boeken korter van tevoren.

  • In onze omringende landen is er eveneens veel reislust, vaker voor een vakantie buiten de eigen landsgrenzen. Nederland is bij onze buurlanden echter niet bijzonder in trek.
  • 3% van de Duitsers met plannen om nog dit jaar op vakantie te gaan, heeft plannen om in Nederland vakantie te vieren.
  • Waar de invloed in de overige landen stabiliseert zijn Duitsers juist weer wat voorzichter geworden met het boeken van een vakantie. Duitsers geven significant vaker (dan tijdens eerdere metingen) aan korter van tevoren te boeken door corona. Testbereidheid bij vertrek/terugkomst en bij toeristische attracties ligt rond 60-65%.

 

Invloed corona op vakantiegedrag: minder vaak en vaker last-minute.

  • De corona-uitbraak heeft nog altijd behoorlijke invloed op de keuze om wel of niet op vakantie te gaan. Nu het aantal besmettingen laag blijft en de vaccinatiegraad toeneemt, zien we de invloed in alle landen stabiliseren. De corona-uitbraak blijft nog wel invloed hebben op het gedrag:
    • Keuze vakantiebestemming: zes op de tien geeft aan dat de keuze van hun vakantiebestemming wordt beïnvloed door de coronapandemie.
    • Meer last minute boekingen: bijna de helft geeft aan korter van te voren te boeken dan gebruikelijk.
    • Minder vaak op vakantie: zes op de tien mensen verwachten minder vakanties te ondernemen.
  • De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat we anders over de invulling van onze vakanties zijn gaan denken. Ruim de helft van de mensen geeft aan anders naar de invulling van toekomstige vakanties te kijken. Vooral aspecten gerelateerd aan veiligheid en zekerheid worden belangrijker gevonden. Denk aan het vermijden van drukke plekken, dichterbij huis blijven en weer op reis gaan wanneer de pandemie over is.

 

Nederlander positiever over toekomstige vakanties in Nederland

  • Bijna de helft van de Nederlanders is positiever over een vakantie in Nederland gaan denken en verwacht ook vaker in Nederland op vakantie te gaan.
  • Twee op de vijf Nederlanders verwacht in de toekomst vaker de zomervakantie/belangrijkste vakantie in eigen land door te brengen.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) meet sinds mei 2020 periodiek de vakantie-intentie en de invloed van corona op het reisgedrag van inwoners uit Nederland en de voor Nederland belangrijkste toeristische herkomstmarkten: België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. Deze resultaten van de 10e meting zijn op 16 september gepubliceerd. Download hier de samenvatting