Verwachting hotelsector Drenthe 2023

| Yvonne Cornax


In 2022 lag het aantal overnachtingen in de Drentse hotels boven het niveau van voor de coronacrisis! Wat kunnen we in 2023 verwachten en wat zijn de nieuwste trends en ontwikkelingen in de hotelsector? We doken er deze maand dieper in samen met de Drentse hotels. We delen graag de ontwikkelingen in deze blog.

Groei in 2023 verwacht maar ook uitdagingen

De Drentse hotels zien een stijgende lijn in het aantal hotelovernachtingen. Ook voor 2023 verwacht NBTC dat we weer volop op vakantie gaan. Ook banken als ABN-AMRO, ING en Rabobank voorspellen een groei voor 2023 maar wijzen er wel op dat de omzet en marges onder druk staan. In 2023 hebben hoteliers te maken met stijgende kosten (energie, wisselende kosten F&B), voorzichtig consumentengedrag en personeelstekorten. Ook investeringen worden geremd door materiaalschaarste (bij verbouw of uitbreiding).

De trends op een rij

We nemen je mee in de nieuwste trends en tippen ook hotels in Nederland of Europa die hierop inspringen. Per trend benoemen we ook een Drents hotel die hiermee aan de slag is gegaan.

Zoek je inspiratie voor een heel nieuw concept? Loop dan eens binnen bij Zoku Hotel Amsterdam. In dit hotel komen meerdere trends samen en ze sleepten diverse awards in de wacht. Als zakengast maak je in dit hotel van je kamer eenvoudig jouw thuis en ideale werkplek doordat je het meubels kan aanpassen aan jouw voorkeuren. Er zijn diverse sociale ruimtes zodat de eenzaamheid van zakenreizen verleden tijd is en natuurlijk is er eerlijk, gezond en lekker eten.

  • Slimme kamers

Dé trend in de hotelsector zijn slimme kamers. Door Internet of Things toepassingen kan je met kleine innovaties een groot verschil realiseren in de gastbeleving. Je biedt je gast het thuisgevoel doordat hij bij jou ook makkelijk en snel eigen films en muziek kan streamen, draadloos kan opladen (een grote ergernis van veel gasten is het gebrek aan stopcontacten) en uiteraard supersnelle WiFi. Op slimme hotelkamers kan je licht/temperatuur/gordijnen etc. via spraakopdrachten of via 1 bedieningspaneel naar eigen voorkeur instellen. In het SoHotel in Schagen, kan je vanaf één centrale bediening gordijnen, lichten etc aanpassen aan jouw voorkeuren. Andere toepassingen zijn slimme spiegels waarop je hotel info vindt en kamersleutels die worden vervangen door de eigen telefoon van gasten (zo ben je nooit meer je kamersleutel kwijt en kan je elk moment inchecken). Abdij de Westerburcht in Westerbork biedt haar gasten een digitale kamersleutel en alle informatie vindt je ook praktisch bij elkaar in de webapp, dit is meteen een stuk duurzamer. Op slimme kamers kan je extra schoonmaak of roomservice regelen via spraakopdrachten (of een eenvoudiger variant is dat je kan appen met personeel). Met de nieuwste innovaties is ook geluidsisolatie mogelijk en met de slimme matrassen met snurksensor heeft iedereen een goede nachtrust. Bij slimme kamers hoeft niet alleen te worden gedacht aan technologische oplossingen. Ook slim meubilair is in opkomst zoals opklapbare bureaus en meubels die eenvoudig kunnen worden aangepast voor mindervaliden.

  • Verdere automatisering en toepassen technologische mogelijkheden.

Technologie biedt ongekende mogelijkheden voor verbeteren (online) verkopen, voorraadbeheer/inkoop, slimme betalingssystemen, mogelijkheden voor zelf inchecken en dat allemaal razendsnel en gebruikersvriendelijk. City Hotel de Jonge in Assen spaart 1 uur per dag uit door gestroomlijnde processen en meer online reserveringen. Inmiddels zien we ook dat op het gebied van hotelfaciliteiten dat techniek ter ondersteuning wordt ingezet. Met techniek is meer selfservice mogelijk bij het gebruik van de bar/sauna en andere faciliteiten. Ook serveerrobotten ondersteunen horecapersoneel. Hierdoor kan er meer tijd overblijven om te besteden aan je gast. In de City Hub in Rotterdam en Amsterdam, Copenhagen slaap je in futuristische privé hubs én hier kan je zelf je eigen biertje tappen met je digitale armband.

  • Duurzaamheid

Duurzaam is niet nieuw maar de urgentie om duurzaam te ondernemen neemt toe en het streven is naar klimaatneutrale hotels. Ook bij reizigers groeit de wens voor duurzamer aanbod (ook al zien we dat in het gedrag nog niet altijd terug). Bij (ver)bouwen wordt steeds vaker gekeken naar Leed certificering (Leadership in Energy and Environmental Desing). Hotel Jakarta in Amsterdam is een van de eerste energieneutrale hotels. Het team van architecten achter dit hotel wilde geen materialen gebruiken met een korte levensduur, alle elementen kunnen hergebruikt worden. Het hotel heeft een hip design, waarbij buiten naar binnen is gehaald. Opvallend is de tropische binnentuin, deze fungeert als natuurlijke klimaat- en temperatuurbeheersing. Aan de basis bij duurzaamheid staat het besparen van water en energie, tegengaan van voedselverspilling en geen gebruik maken van plastic. Ook wordt steeds meer gezocht naar andere praktische oplossingen zoals geen wegwerpartikelen meer op de kamers, compostbakjes op de kamer, gebruik van bewegingssensoren en het bieden van alternatieven voor vlees. In Drenthe valt Landhotel Diever op met het ecologische dak, dit dak draagt bij aan een groene en duurzame leefomgeving en werkt ook nog eens isolerend.

  • Reizigersvoorkeuren veranderen

Mensen zoeken vooral ervaringen. We zien veel tegenstellingen in de reizigersvoorkeuren van luxe naar eenvoud, van workcation op unieke verweg bestemmingen naar staycation, van grootse meeslepende belevenissen naar microavonturen. We zien ook reizen met allerlei thema’s rondom sport, gezondheid, voedsel. Een voorbeeld hierbij is het Wijnhotel in Valkenburg. Gasten verwachten bovenal dat je rekening houdt met individuele voorkeuren zoals dat je ook je huisdier mee mag nemen naar je hotel. Hotel de Koekoekshof in Elp biedt kamers die toegankelijk zijn voor hond en rolstoel.  Nieuw is de zoektocht dat ervaringen ook betekenisvol zijn, van beleveniseconomie stappen we in de betekeniseconomie.

  • Alternatieve accommodaties

Vroeger verbleef je in een hotel, vakantiehuisje of tent. Maar werken en recreëren kan tegenwoordig op de gekste plekken van wijnvat, treinstel, hijskraan tot vliegtuig. De trend was hoe gekker hoe beter maar daar komt langzamerhand een kentering in. Reizigers worden zich bewuster van de impact van hun gedrag. In de zomer van 2016 opende Hotel Bitter en Zoet met Stichting Ketter en Co het Pauperhotel, in de zomer speelde de voorstelling het Pauperparadijs. Bezoekers aan de voorstelling konden logeren bij bewoners in het dorp in een keet, tent, garage etc. De bewoners vertelden de gasten meer over het bijzondere dorp Veenhuizen.

  • Hotelontwerpen

De huidige hotelontwerpen zijn veel meer out of the box. Kunst, uniek en het creëren van een sociale gemeenschap zijn trends van het moment bij hotelontwerpen. Dit zien we ondermeer bij het Piet Hein Eek hotel. In Drenthe kennen we één het kleurrijke Hotel Ten Cate in Emmen. De familie ten Cate gaf de kunstenaarsgroep de Toyisten de vrije hand en zij toverden het hotel om tot één groot schilderij. Ook bij de hotelontwerpen zien we de zoektocht naar meer betekenis. Er wordt meer aangesloten bij lokale belevingen, buiten wordt binnen gehaald, groene ontwerpen en zoals gezegd het creëren van sociale ruimtes. Dit wordt niet alleen doorgevoerd in het ontwerp van het hotel maar ook het aanbieden van souvenirs van lokale kunstenaars, aandacht voor stoffenkeuze van beddengoed of de keuze voor verzorgingsproducten. Circulair is ook bij hotels in opkomst waarbij meubilair in de hotels niet nieuw hoeft te zijn.

  • Nieuwe businessmodellen

We zagen al langer in de hotelsector de hang naar meer luxe maar ook tegenhangers met back to basic/tiny en betaalbare gastvrijheid. Hotel Eeserhof in Ees zoekt nadrukkelijk de verbinding met de omgeving. De verwachting is dat er ook andere businessmodellen gaan ontstaan. Ook in de hotelbranche zien we meer sociaal ondernemersschap. Ook zien we gemengde combinaties ontstaan met werkplekken/wonen/winkelen. Magda’s hotel in Wenen heeft als doel werk te voorzien aan vluchtelingen die hun nieuwe thuis hebben gevonden in Wenen maar nog moeite hebben om werk te vinden. Een paar jaar verder loopt het hotel loopt fantastisch.

  • Medewerkers zijn de nieuwe gasten

Er is een nieuwe generatie medewerkers op de arbeidsmarkt die andere eisen stelt aan hun baan. Voor hoteliers is een uitdaging om te kijken hoe we het werk aantrekkelijk maken voor de huidige generatie. Op de vacaturepagina van Hotel Talens vind je op dit moment geen vacatures. Hotel Talens wist tijdens corona al het personeel vast te houden door met hen samen het hotel te verbouwen, het personeel bleek opmerkelijk handig én de verbouw versterkte het teamgevoel. Binnen de hotelbranche wordt gezocht naar nieuwe oplossingen om personeel te binden zoals personeel op contractbasis, gedeelde personeelsbestanden in de vrijetijdssector, werken op afstand (denk aan thuiswerkende receptionisten). Opmerkelijk zijn de acties van Ruby hotels. Zij deden al eerder een succesvolle campagne waarbij ze opriepen te solliciteren als je een tattoo’s/piercing etc hebt. Recent introduceerde Ruby hotels de 35 urige werkweek (met behoud salaris. Hospitality Management schreef recent: je medewerkers zijn je nieuwe gasten, hun tevredenheid telt.

In gesprek met de 'Bestemmingmakers'

Wil jij meer weten over de ontwikkeling bij Drentse ondernemers? Gijs Klompmaker ging met ondernemers in gesprek over wat hen drijft en waar zij mee bezig zijn. Volg de podcast bestemmingmakers!