Landschap centraal in campagne 2024

Een multimediale campagne met o.a. een radiocommercial en een uitgebreide online campagne. Het thema landschap staat dit jaar centraal in onze uitingen. Met de boodschap ‘Dit is de kracht van oer’ wijzen we de consument op de rust en ruimte die men in Drenthe kan beleven en verrassen we onder andere met verborgen plekjes. De eerste fase van de campagne startte in het voorjaar en duurde drie weken. De tweede fase gaat op 26 augustus van start. De campagne richt zich op de binnenlandse markt met als doel om bezoekers te inspireren voor een bezoek aan Drenthe in het voor- en naseizoen. Bekijk de campagnepagina op www.drenthe.nl/oer.

Multimediale campagne
Met diverse middelen laten we de consument de rust en ruimte die men in Drenthe kan beleven zien/horen. Vanaf 26 augustus is, net als in het voorjaar, een radiocommercial in de spits te horen op Radio 1 & 2, Sky Radio en alle regionale zenders. Bekijk hier het uitzendschema. In deze commercial hoor je rustgevende natuurgeluiden en een voice-over die de boodschap 'Dit is de kracht van Oer' brengt. Luisteraars ervaren zo even een moment van rust op een druk moment van de dag met veel prikkels. Online adverteren we met verschillende video's op social media, YouTube Shorts, Google en InArticle. Daarnaast verzenden we sinds 21 maart elke week d.m.v. een nieuwsbrief een 'Wekelijkse dosis Drenthe'. Dit loopt nog door tot eind september. Tot slot zijn er verschillende persreizen georganiseerd rondom het thema.

Aandacht voor spreiding in tijd en ruimte
Met de campagne richten we ons op de stellen van 35+ met een interesse in cultuur en natuur: de inzichtzoeker en de verbindingszoeker (Leefstijlvinder™). Deze doelgroep reist vaak buiten schoolvakanties om. Hierdoor draagt het kiezen van deze doelgroep bij aan de beoogde seizoensverbreding. Voor de invulling van de campagnepagina's hebben we advies ingewonnen bij de natuurorganisaties (Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Het Drentse Landschap en IVN). Door onontdekte parels en onverwachte uitjes uit te lichten, worden kwetsbare plekken ontzien en dragen we ook bij aan spreiding in ruimte. 

 

Download en deel de campagne-uitingen

Onderstaand vind je drie inspiratievideo's die wij in onze campagne gebruiken. Wil je deze ook bij jouw potentiële gasten onder de aandacht brengen? Dan kun je ze hier downloaden en verspreiden via je website, social media of in je nieuwsbrief. Vergeet op social media niet #Oerdrenthe te vermelden. Van de video's vind je onderstaand drie verschillende formaten; één liggende, één vierkante en één staande video.

Inspiratievideo's

De kalmerende werking van de natuur

Uit onderzoek dat we samen met PanelWizard uitvoerden blijkt dat maar liefst 86% van de Nederlanders stress ervaart in het dagelijks leven. De behoefte aan meer oplaadmomenten is dan ook groot. Wij willen de consument laten weten dat er dichtbij huis een plek is waar je tot rust kunt komen. 

8 op de 10 Nederlanders geven aan dat een moment in de natuur ze helpt om tot rust te komen en een even grote groep geeft aan dat natuurgeluiden een fijne, kalmerende werking hebben. De uitingen van de campagne sluiten aan bij deze resultaten uit het onderzoek. Met de uitingen tonen we niet alleen de rust die je in Drenthe ervaart, maar brengen we die ook alvast bij de mensen thuis.

Resultaten campagne voorjaar

De eerste flight van de landelijke campagne heeft goede resultaten laten zien met o.a. veel bereik en positieve reacties op de uitingen. De uitgebreide evaluatie kan je hier bekijken.

Bekijk de resultaten

Micro-avonturen in Drenthe

In juni nodigden we Roos & Annabel van @travellust_NL en Linda & Looi van @theoutdoors.nl uit om op micro-avontuur te gaan. De content-creators ontdekten verborgen plekjes, namen deel aan bijzondere activiteiten en legden dit vast in tekst en beeld. De aftermovies en inspiratie op drenthe.nl zijn onderdeel van de landelijke campagne.

Bekijk de video's