Zet jouw bedrijf op de kaart in Google

| Sylvia Ouwerkerk

 

Google is de meest gebruikte zoekmachine. Dagelijks worden er zo’n 8,5 miljard zoekopdrachten gegeven. In 2022 werd er in Nederland maar liefst 28 miljoen keer gezocht naar Drenthe i.c.m. recreatie aanverwante termen. Mijn naam is Sylvia Ouwerkerk en ik ben Projectmanager Marketing & Communicatie. Tijdens mijn werk ben ik regelmatig bezig met online marketing. Google is voor ons een belangrijk kanaal waarop we Drenthe goed zichtbaar en vindbaar willen laten zijn. Maar ook voor jou als ondernemer is Google belangrijk. Gelukkig kan je zonder al te veel inspanning je zichtbaarheid vergroten. In dit blog leg ik je graag uit hoe je dat doet.

Jouw organisatie op Google - In 5 stappen naar een compleet bedrijfsprofiel

De eerste stap om zoveel mogelijk uit Google te halen, is het aanmaken van een gratis Google Bedrijfsprofiel. Hiermee kun je de informatie van je eigen locatie op Google aanvullen met relevante informatie, foto's en nieuwtjes. Hiervoor moet je een aantal stappen doorlopen. Ik licht ze hieronder kort toe.

Stap 1: Maak een Google Bedrijfsprofiel aan. Als jouw bedrijf al op Google staat kun je deze claimen en vervolgens verifiëren. Hierdoor weet Google dat jij de rechtmatige eigenaar bent. Als dit geregeld is, kun je echt aan de slag.

Stap 2: Vul je profiel zo uitgebreid mogelijk in. Denk hierbij aan je openingstijden, adres, telefoonnummer en website. Kies de juiste categorie, of meerdere als dit voor jouw organisatie van toepassing is. Voeg ook relevante foto’s van je organisatie toe en koppel je social media kanalen aan je profiel.

Stap 3: Kom in contact met je (potentiële) gasten. Mensen kunnen een review achterlaten of een vraag stellen in je bedrijfsprofiel. Reageer altijd actief op de reviews die je krijgt (zowel de positieve als de negatieve) en de vragen die gesteld worden. 

Stap 4: Google biedt de mogelijkheid om posts te plaatsen vanuit je bedrijfsprofiel. Hier kun je tijdelijke aanbiedingen, nieuwe diensten of evenementen onder de aandacht brengen. Deze berichten verdwijnen weer na zeven dagen, maar vullen dus tijdelijk je Google Bedrijfsprofiel met relevante informatie aan.

Stap 5: Tot slot, houd je profiel up-to-date en werk het regelmatig bij. Een actief account werkt namelijk ook positief voor je Google ranking.

    64% van de consumenten gebruikt een Google Bedrijfsprofiel om contactgegevens te vinden.

    Voordelen van een Google Bedrijfsprofiel

    • De (lokale) vindbaarheid van je bedrijf verbetert.
       
    • Rechtstreeks contact met (potentiële) gasten via reviews of het 'vraag en antwoord' onderdeel. 
       
    • Via Google Insights heb je inzicht in de resultaten van je bedrijfsprofiel. Met deze gegevens kan je je bedrijfspofiel verder verbeteren en updaten.

    Lokale SEO

    Ik benoemde eerder al dat een goed ingericht bedrijfsprofiel erg belangrijk is voor je (lokale) vindbaarheid. Bij lokale SEO wil je dat je bedrijf zichtbaar wordt in zoekresultaten met een geografische aanduiding. Denk bijvoorbeeld aan ‘Hotel in Emmen’ of ‘Restaurant in Aalden’.

    Google zet bij deze lokale zoekopdrachten steeds vaker Bedrijfsprofielen boven de organische zoekresultaten neer. Als ondernemer wil je eigenlijk in de ‘local 3 pack’ komen te staan. Dat zijn de eerste drie locaties die Google vaak toont bij een lokale zoekopdracht. Een actief en uitgebreid profiel draagt bij aan de kans om in deze lijst te komen.

    Ook de reviews en het 'vraag en antwoord' onderdeel spelen hierbij een grote rol. Actief reageren op vragen en reviews kan invloed hebben op je ranking in Google. Maar je vergroot ook direct je online reputatie. Hoe beter deze is, hoe sneller men geneigd is om voor jouw organisatie te kiezen.

    Tot slot: interessante linkjes