Aan de slag met influencers? Zo pak je dat aan
Misschien heb je wel eens overwogen een influencer uit te nodigen. Of krijg je een verzoek binnen van een influencer die graag wil langskomen. Het inzetten van influencers kan een effectieve manier zijn om bijvoorbeeld de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Maar voordat je hier ja tegen zegt, is het verstandig om eerst een aantal zaken voor jezelf op een rij te zetten. Mijn naam is Daniëlle Kamies en ik vertel je graag waar je rekening mee moet houden.
De juiste influencer kiezen
De eerste vraag die je jezelf eigenlijk moet stellen is: welk doel wil ik precies bereiken? Daarna bekijk je welke influencer jou daarbij kan helpen. Zorg er in ieder geval voor dat de doelgroep van de influencer overeenkomt met jouw ideale gast. En dat de content aansluit bij de uitstraling van je bedrijf. En staar je vooral niet blind op het aantal volgers. Kies liever een influencer met 8.000 volgers die een actieve community heeft met mensen die perfect bij je bedrijf passen, dan een account met 30.000 volgers die hele andere interesses hebben. Dit levert je waardevol bereik op. Wil je vooral snelle naamsbekendheid? Overweeg dan een influencer met een groter bereik, maar hou er rekening mee dat deze samenwerkingen vaak duurder zijn.
Duidelijke afspraken maken
Heb je de juiste influencer gevonden en gaan jullie een samenwerking aan? Maak dan duidelijke afspraken en zet die op papier. Beschrijf bijvoorbeeld:
- Het doel van de samenwerking. Zoals naamsbekendheid vergroten, meer boekingen realiseren, een nieuw product onder de aandacht brengen.
- De vergoeding die de influencer krijgt. Dit kan geld zijn, maar bijvoorbeeld ook gratis overnachting als je een verblijfsaccommodatie hebt.
- Welke content jij krijgt. Wat levert de influencer precies op? Denk aan een online artikel op zijn of haar website en/of social media posts. Spreek ook goed af hoeveel het er dan zijn en wanneer ze geplaatst worden.
- Inhoud van de content. Geef je kaders mee, of heeft de influencer volledige creatieve vrijheid?
Influencer vs. content creator
De laatste tijd begint de populariteit van content creators ten opzichte van influencers groter te worden. Dat komt vooral doordat hun content van hoge kwaliteit is. Waar influencers een community opgebouwd hebben met mensen die geïnteresseerd zijn in het leven van deze persoon, maken content creators hoogwaardige content voor hun eigen kanalen of die van anderen. Het hebben van veel volgers is niet hun hoofddoel. Dus wil je iemand inschakelen voor het maken van content? Denk dan eerst goed na over je doel.